lördag 21 juli 2012

Lemon curd

Lemon curd, citronkräm, engelsk marmelad you name it, kärt barn har många namn. Jag har testat flera olika lemon curdrecept innan och aldrig blivit helt 100 % nöjd.  Denna gång blev det Leila Lindholms recept jag gav mig på och jag måste erkänna att detta recept toppar alla tidigare recept jag testat både vad gäller smak och konsistens. I Leilas recept står det att man ska använda ekologiska citroner som ofta brukar vara små i storlekarna men man tager vad man haver. Tyvärr hade jag endast oekologiska och stora citroner i kylen och det  fick bli en och en halv citron istället.
Lemoncurd är jättegod att ha på rostade franskor, scones men  också  som fyllning i tårtor och bakelser.
 Ingredienser
1.5 stora citroner
1.5 dl strösocker
50 g smör
1 msk maizena
2 st  ägg
2 st  äggulor
1. Tvätta citronerna noga, torka och riv sedan skalet fint.
2. Pressa saften ur citronerna och koka upp 2/3 av saften med socker och smör. (Obs! Ta bort kastrullen när det börjar koka. Kokar man nämligen citronskalen för länge får curden en mer bitter smak än sur).
3. Sila sedan citronvätskan.
4. Blanda maizenan med den orörda tredjedelen av citronsaften och rör ner i vätskan.
5. Vispa ihop äggen och rör  även ner dem i vätskan. Ställ sedan kastrullen på spisen och sjud tills krämen tjocknar.
6. Häll sedan curden i en ren skål och låt svalna.

Inga kommentarer: